Návod - Jak potopit projekt
Představte si, že jste v situaci, kdy máte získat obrovskou zakázku - softwarový projekt, který dokáže odbavit pouze špičkový tým odborníků. Jak budete postupovat, abyste projekt co nejvíce potopili?
-
Jako manažera projektu zvolte člověka, který nemá žádnou zkušenost se softwarovým vývojem. Tento člověk bude definovat technické priority projektu a dosazovat na jeho pozice lidi.
-
Tým slepte z lidí, kteří spolu nikdy předtím nespolupracovali, každý je z jiného kouta republiky, nikdy se neviděli a nikdy ani nespolupracovali pod stejným managementem.
-
Na setup projektu ve specifické technologii si najměte člověka, který v oné technologii nikdy nedělal a jeho největší zkušenost je dvoutýdenní kurz v této technologii těsně před startem projektu.
-
Různé členy týmu v průběhu projektu opakovaně odebírejte a zase přidávejte, protože není jisté, jestli bude rozpočet.
-
Slibte zákazníkovi nerealistické termíny a pak své developery nuťte pracovat nesmyslné přesčasy, ačkoliv stejně víte, že termíny nemůžete nikdy stihnout.
-
Rozdělte projekt mezi dvě firmy, které mezi sebou odmítají komunikovat a navzájem si hází klacky pod nohy např. tak, že jedna z nich nebude dodržovat dohodnuté definice a bude oddalovat nasazení funkcionality, na které závisí funkčnosti té vaší.
-
Kvůli nedodání funkcionality první firmou udělejte polovinu svého projektu jako demo - falešnou funkcionalitu, kterou následně zahodíte (a s ní několik měsíců vývoje), když druhá firma funkcionalitu konečně dodá.
-
Nepište testy, není na ně čas. Je třeba opravovat bugy, které by nevznikly, kdyby byly napsané testy.
-
Dev Ops a další nezbytnosti používejte ve free a velmi omezené verzi, čímž zdržujte developery, jejichž čas je mnohem dražší než zakoupení placené verze onoho devops.
-
Neptejte se zákazníka, jak má jeho software vypadat. Naprogramujte ho. Pak mu ho ukažte. A pak ho celý předělejte, když zjistíte, že to tak zákazník nechtěl.
-
Kašlete na kvalitu kódu. Nedělejte code review. Nepište null checky. Až bude třeba refaktorovat, nejspíše už stejně budete dělat na jiném projektu.
Ano, toto všechno jsem zažil. A světe div se, daný projekt nakonec stejně začal fungovat. Protože si developeři vůči managementu (a občas i vůči zákazníkovi) prosadili svoje. Pokud pokazíte vše co jde, ale alespoň polovinu developerů v projektu máte kvalitních - a nejen kvalitních, ale především se musí jednat o lidi, kteří jsou si svých kvalit vědomi a umí si prosadit své - projekt nakonec může fungovat.