Zpět

Zvažte, zda je vysoká škola pro Vás

Tento článek se týká především IT, ale z větší části platí i pro ostatní obory.

Člověk, který chce programovat, se může sam sebe zeptat: Na kterou školu jít? Který obor si vybrat? Co studovat, abych v životě uspěl?

Toto je však špatně položená otázka. Správně by se člověk měl ptát:

  1. Co mě baví natolik, že jsem ochotný se to naučit sám a zlepšovat se v tom, aniž by mě k tomu kdokoliv nutil.
  2. Po jaké konkrétní zkušenosti je na trhu zájem. Jaká technologie se na trhu používá. A kde jsem schopen se tu technologii nejrychleji naučit a zkušenost nejrychleji získat?

Ve škole to bohužel nebude.

Domnívám se, že školy jen vyjímečně učí praktické věci. Školy učí především teorii. Zatímco v průmyslu platí, že firmy jsou nuceny neustále inovovat aby se udržely na trhu, školy inovovaly maximálně ve strategii lákání studentů na svou půdu, protože tam leží zdroj jejich příjmů. Vše ostatní přebírají z průmyslu s několikaletým zpožděním.

Průmysl samozřejmě nemůže čekat, než se školy chytí aktuálních technologických trendů a proto je dnes možné najít vše co je třeba se naučit k úspěšné kariéře v IT (a mnoha dalších oborech) online.

Namísto učení se hromady předmětů, které nemají praktické využití, a které jsou ze záhadného důvodu stále přítomny na vysokých školách, se student na internetu může seznámit jen s tím konkrétním oborem, který ho zajímá. Namísto vysoce abstraktních testů, které často neřeší reálné problémy průmyslu (např. sorting algoritmy) se může student otestovat napsáním softwaru, který ho baví a je použitelný v praxi.

Škola neučí praxi, místo toho rve studentům do hlavy balast

Psychologie, sociologie, tělocvik, derivace, turingovy stroje, marketing, podnikání, programování v obskurních jazycích. Použitelnost těchto témat v praxi je pro budoucího programátora většinou malá, přesto se na školách nejen učí, ale dokonce zabírají většinu času studia. Ale i ty předměty, které by praktické byly, se vyučují způsobem, který studenty brzdí.

I v praktických předmětech najdeme hromadu balastu, který je naprosto zbytečný. Například v programování se studenti učí hromadu sortovacích metod, na které po testu mohou zapomenout, protože budou používat jen jednu metodu a to tu vestavěnou v programovacím jazyku.

Oproti tomu optimalizace z pohledu network requestů, nebo zápisů na harddisk, popř. volání databáze, tedy toho, co doopravdy spomaluje aplikaci, pro učitele neexistuje …a takto bychom mohli pokračovat.

Nevyhovuje ani tempo. Studenti, kteří jsou moc rychlí jsou těmi pomalými zpomalováni. Studentům, kteří jsou pomalí, nastavené tempo nevyhovuje. Učitel vyučuje v průměrném tempu, které vyhovuje jen pár studentům a nebo v tom nejpomalejším možném, které většinu zpomaluje.

Moje zkušenost

Jsem Front End developer. 99% toho co umím jsem se naučil sám. To jediné v čem mi škola pomohla bylo pochopení pár základních principů, ten zbytek co jsme se tam učili byl balast. Jak na střední škole, tak na vysoké, kterou jsem ukončil půl roku před dokončením studia. Když se mě lidé ptají, jestli to není škoda a jestli toho nelituju, odpovídám jim, že to jediné čeho lituju je, že jsem neodešel dřív.

Pravda je taková, že v IT (a mnoha dalších oborech) stejně nikoho nezajímá, co jste vystudovali. Za posledni rok mi přišlo 20 nabídek práce v platovem ohodnoceni nad 70 tisíc a ani jednou se neptali na školu.

Závěr

Mohl bych se dál rozepsat o pádu vysokých škol. O nespravedlnosti, která se na nich děje, kdy lidé dostávají Ačko za test, který ani nepsali, nebo kdy je recenze aplikace na Android storu považovaná za práci vhodnou bakalářky z IT. Ale tenhle článek není o vysokých školách. Je o času.

Váš čas je důležitý. Budete se raději učit něco, co nepotřebujete, nebo začnete vydělávat peníze, abyste si co nejdřív mohli pořídit byt, dům a začít realizovat své sny?

Další zdroje: Na vysokých školách, placených z daní, se vyučují nesmysly typu Tradiční čínská medicína (nefunkční alternativní styl medicíny, vědou vyvracený) nebo absurdity typu oboru Tik Tok (https://bykvu.com/eng/bukvy/kyiv-university-establishes-tiktok-department/) nebo astrologie (https://collegedunia.com/courses/diploma-in-astrology-dia).

Technologické firmy ve velkém opouštějí požadavek na diplom u svých zaměstnanců: https://www.computerworld.com/article/3660493/no-degree-no-problem-tech-firms-move-away-from-college-requirement-for-new-hires.html https://www.cnbc.com/2018/08/16/15-companies-that-no-longer-require-employees-to-have-a-college-degree.html